1 8

5 روش برای برداشتن میخچه با روش خانگی

شاید شما هم تا کنون دیده باشید که برخی از ضایعه‌های پوستی سفید و سفت با حالتی غیر طبیعی بر روی پوست نقش بسته‌اند. حتی اگر در بدن خودتان هم آن را ندیده باشید، ممکن است در بدن اطرافیانتان برای یک بار هم شده میخچه را مشاهده کرده باشید. میخچه ‌نوعی زائده پوستی است که در قسمت‌های نازک و بدون موی پوست خود را نشان می‌دهد. در اثر ضربه رسیدن به عضلات بدن، بدن مکانیزم دفاعی از خود نشان می‌دهد. در نتیجه میخچه به وجود می‌آید. راهکارهای درمانی زیادی برای درمان و برداشتن خال و زگیل و میخچه به وجود آمده‌اند. شما عزیزانی که می‌خواهید آن را درمان کنید، باید ابتدا انواع روش‌های برداشتن میخچه را بدانید. سپس یکی از بهترین روش‌ها را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

میخچه چیست؟

پیش از معرفی انواع روش‌های برداشتن میخچه می‌خواهیم بدانیم که علم پزشکی میخچه را چه نوع بیماری می‌داند. میخچه بیماری نیست. میخچه نوعی زائده پوستی است که هنگام وارد کردن فشار به پوست و گوشت به وجود می‌آید. زمانی که فشار به مناطق حساس وارد شود، بدن نیز از این مناطق دفاع می‌کند. در نتیجه فشار وارد شده به شکل میخچه بر پوست نفوذ خواهد کرد. در کل میخچه انواع مختلفی دارد و در اکثر مواقع دردناک است. با توجه به این که میخچه می‌تواند عفونت کنند و سلامت بدن را به خطر بیندازد، باید سریعا برای درمان آن چاره اندیشی کرد.

2 8

روش‌های از بین بردن میخچه

همان طور که گفتیم، انواع روش‌های برداشتن میخچه موجود هستند که می‌توان از آن‌ها استقاده کرد. گاهی میخچه به گونه‌ای نمود می‌کند که استفاده از روش‌های خانگی برای درمان آن کافی است. گاهی نیز بیمار باید جراحی شود تا میخچه بدن او از بین برود. در کل نوع میخچه، ناحیه شکل گیری میخچه و وسعت آن عوامل مهمی هستند که باید به هنگام انتخاب روش از بین بردن میخچه به آن‌ها توجه بشود. اگر بتوانید بهترین روش را انتخاب کنید، قطعا خود را از دردسرهایی که میخچه به وجود آورده است رها خواهید کرد.

انواع روش‌های خانگی برای درمان میخچه

روش‌‌های درمانی زیادی برای از بین بردن میخچه پا در منزل پیشنهاد شده‌اند. با استفاده از مواد طبیعی می‌توانید میخچه پای خود را به راحتی از بین ببرید. البته این روش زمانی پاسخ خوبی را به دنبال خواهد داشت که میخچه سطحی و ریز باشد. استفاده از روغن نارگیل، سرکه سیب، سیر، پاپایا و شیرین بیان می‌تواند روش موثری برای از بین بردن میخچه در منزل باشد. البته باید به چند نکته مهم هم توجه داشته باشید. اگر میخچه عفونت کرده است، نباید به آن دست بزنید. اگر می‌دانید که پوست شما حساس است، روش‌های خانگی موثر نخواهند بود. اگر گردش خون بدن شما ضعف دارد، استفاده از انواع روش‌های برداشتن میخچه در منزل اصلا توصیه نمی‌شود. در غیر این صورت امکان نتیجه گرفت از راهکارهای خانگی برداشتن میخچه وجود دارد.

در آیشن بخوانید: سریع ترین روش از بین بردن خال

3 8

5 روش غیر جراحی برای از بین بردن میخچه

برای این که یکی از انواع روش‌های برداشتن میخچه را انتخاب کنید، باید زیر نظر پزشک معاینه شوید. با توجه به نوع میخچه پزشک به شما می‌گوید که روش غیر جراحی بهتر است یا روش جراحی و لیزر، انجماد، سوزاندند و لایه برداری از پوست به صورت غیر جراحی در از بین بردن میخچه نقش دارند.

1.  لیزر میخچه

یکی از ایمن‌ترین، موثرترین و متداول‌ترین روش‌ها در میان انواع روش‌های برداشتن میخچه، روش لیزر است. در این روش از دستگاه‌های co2 برای از بین بردن عارضه پوستی استفاده می‌شود. به این صورت که ابتدا پرتوهای لیزر را به سطح آسیب دیده می‌تابانند. این سطح پس از این که داغ شد، می‌تواند لایه‌های ضخیم شده پوستی که همان میخچه هستند را از بین ببرد. پزشک برای این که میزان درد و عوارض این روش را کاهش دهد، از بی حس کننده‌های موضعی استفاده می‌نماید. مدت زمانی که برای این روش درمانی نیاز است، حدود ده دقیقه است.

برخی از پزشکان معتقدند که هزینه درمان میخچه با لیزر به نسبت سایر روش‌ها، بیشتر است. با توجه به عوامل متعددی این هزینه‌ها را مشخص می‌کنند. داشتن بیمه یا نداشتن بیمه، هزینه‌های جانبی، هزینه‌های کلینیک، تعداد میخچه، دستمزد پزشک و نوع میخچه عوامل تعیین کننده هستند که منجر به برآورد هزینه‌های نهایی میخچه خواهند شد. اگر در کلینیک‌های معتبر و منصف میخچه خود را درمان کنید، امکان به حداقل رسیدن این هزینه‌ها وجود دارد.

2. انجماد میخچه

از دیگر روش‌های درمانی که برای از بین بردن میخچه به کار گرفته می‌شود، انجماد کردن است. در این روش با استفاده از نیتروژن مایع و یخ دی اکسید کربن میخچه درمان می‌شود.‌ ماده مورد نظر را در یک محفظه می‌ریزند و آن را روی میخچه اسپری می‌کنند. محل تحت درمان ممکن است تا چند ساعت پس از اسپری کردن تاول بزند و تغییر رنگ بدهد. اگر چنین اتفاقی افتاد، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که این روش موثر واقع شده است. یکی از عوارضی که انجماد کردن میخچه دارد، درد شدیدی است که یک تا سه هفته بیمار را درگیر می‌کند. در کنار آن ممکن است تورم، قرمزی و عفونت پوستی مشاهده شود. از نظر هزینه‌ها نیز بگوییم که این روش نسبت به روش لیزر کم هزینه‌تر است.

3. لایه برداری میخچه

انواع روش‌های برداشتن میخچه می‌توانند برای هر فردی مناسب باشند. در یکی از روش‌ها که امروزه با نام روش لایه برداری شناخته می‌شود، از محلول‌های اسیدی و لایه بردار بهره گرفته خواهد شد. اسید سالیسیلیک جزو متداول‌ترین موادی است که به اشکال مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. تمانی چسب‌ها، ژل‌ها و کرم‌‌هایی که برای از بین بردن میخچه‌ در بازار فروش وجود دارند، به نوعی این نوع از اسید را در خود جای داده‌اند. میزان اثر گذاری این روش در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است. معمولا برای از بین بردن میخچه‌های سطحی از لایه بردارها استفاده می‌کنند. در صورتی که میخچه بدن شما عمیق است، باید دیگر انواع روش‌های برداشتن میخچه را امتحان کنید.

4.  سوزاندن میخچه یا کوتر کردن

کوتر کردن یکی از انواع روش‌های برداشتن میخچه است که در آن هیچ نوع جراحی انجام نخواهد شد. این روش نه تنها برای از بین بردن میخچه بلکه برای ترمیم پوست آسیب دیده توسط هر عاملی مناسب به شمار می‌آید. در این روش میخچه پا را می‌سوزانند. ابتدا یک ژل را انتخاب می‌کنند. سپس آن را بر روی محل آسیب دیده قرار می‌دهند و در نهایت محل را بی حس می‌کنند. در مرحله بعد به کمک جریان‌های الکتریکی مخصوص میخچه را می‌سوزانند و بافت او را از بین می‌برند. البته این جریانات وارد بدن نمی‌شوند بلکه برخورد کوچکی با میخچه در بدن دارند. این روش نیز مانند سایر انواع روش‌های برداشتن میخچه عوارضی را با خود به همراه می‌آورد. عفونت، درد، ناراحتی حین سوزاندن میخچه ‌و مواردی از این قبیل هستند که  بیمار را متوجه خود می‌کنند. افرادی که قلب آن‌ها باتری دارد یا مفاصل آن‌ها مصنوعی است، نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. چرا که امکان آسیب رسیدن به عملکرد طبیعی بدن آن‌‌ها وجود دارد.

5. از بین بردن میخچه با استفاده از روش جراحی

اگر شما نیز انواع روش‌های برداشتن میخچه غیر جراحی را امتحان کردید اما نتیجه خوبی نگرفتید، باید قسمت آسیب دیده را جراحی کنید. جراحی میخچه پا و سایر نقاط بدن نوعی جراحی سرپایی است که در مدت زمانی کم انجام می‌شود. پزشکان معمولا قبل از این که محل بروز میخچه را درمان کنند، از بی حس کننده‌های موضعی استفاده می‌نمایند. در این صورت دردی که حین عمل به بیمار محول می‌شود از بین خواهد رفت. سپس بافت‌های ضخیم شده پوست را که نشان از میخچه دارند، با استفاده از یک چاقو یا کارد برش داده می‌شود. تراشیدن پوست تا جایی پیش می‌رود که پوست ملتهب شده به طور کامل برش داده شده و از بین برود. در آخر محل رشد میخچه را پانسمان می‌کنند و آن را بخیه می‌زنند.  بیمار شاید درد اندکی را پس از جراحی میخچه تحمل کند اما می‌تواند به امور روزانه خود نیز رسیدگی نماید.

 

4 2

 

چه زمانی باید از جراحی میخچه استفاده شود؟

افرادی که به هر دلیلی میخچه نرم و سخت را بر روی بدن خود می‌بینند، می‌توانند از جراحی میخچه استفاده کنند. زمانی که پس از استفاده از یکی از روش‌های غیر جراحی متوجه شدید که پوست عفونت کرده است، باید چاره دیگری بیندیشید. در این موارد استفاده از جراحی میخچه بهترین گزینه است. افرادی که مشکلات اسکلتی دارند و انواع روش‌های برداشتن میخچه را امتحان کرده‌اند، باید مجددا همان روش‌ها را امتحان کنند. چرا که جراحی میخچه برای از بین بردن این زائده پوستی در آن‌ها تاثیری ندارد. البته با مراجعه به پزشک این افراد می‌توانند ابتدا مشکلات اسکلت خود را از بین ببرند، سپس جراحی شوند.

در آیشن بخوانید: لیفت با نخ یا هایفوتراپی

مزایا و معایب جراحی میخچه

مانند انواع روش‌های برداشتن میخچه بدون‌ جراحی، این روش هم دارای مزایا و معایب خاص خود است. جراحی میخچه به صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن ندارد. این نوع از روش نتایج خود را به سرعت نشان می‌دهد و میزان درد بر جا مانده از میخچه را نیز به حداقل می‌رساند. از دیگر مزایایی که برای این جراحی در نظر گرفته شده است، می‌توانیم به برداشت هم زمان چند عدد میخچه از روی بدن و کوتاه بودن زمان جراحی اشاره کنیم. البته نباید از معایب این روش نیز غافل بود. متاسفانه جراحی میخچه یک روش پایدار نیست و ممکن است نتایج خوبی نداشته باشد. یعنی میخچه پس از مدتی برگردد. در طول دوره درمان بیمار عوارضی همچنین خونریزی، التهاب، قرمزی یا درد شدید را متحمل خواهد شد.

نکات پیشگیری از بازگشت میخچه

افرادی که‌ پوست آن‌ها به هر دلیلی مستعد میخچه است، باید از نکات پیشگیری استفاده کنند تا میخچه از بین رفته باز نگردد. این افراد باید حین انجام کار، راه رفتن یا مواردی از این قبیل کفش ایمنی و راحت بپوشند. این کفش باید پاشنه گیر خوبی داشته باشد و کفی آن استاندارد باشد. همچنین لازم است که از جوراب استفاده شود.‌ البته باید جوراب طوری باشد که پاهای او را جمع نکند. یعنی اندازه پای این فرد باشد. برای شستشو دادن پا بهتر است از آب صابون ‌گرم و ولرم استفاده کنید. این باعث لطیف شدن و پوست می‌شود و میزان آسیب‌های پوستی را به حداقل می‌رساند.

5 2

هزینه جراحی میخچه در آیشن

هزینه انواع روش‌های برداشتن میخچه با توجه به مدت زمان درمان، انواع میخچه، تعداد میخچه و دستمزد پزشک مشخص می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان برای روش جراحی هزینه‌های ثابتی را در نظر گرفت. به طور متوسط اگر بخواهیم بگوییم، هزینه جراحی میخچه با هزینه‌های لیزر میخچه برابری می‌کند. با این حال هم خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که به جای لیزر جراحی را انتخاب کنند. چرا که نتایج در آن سریع‌تر بروز می‌کند. در هر حال اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک پزشک ماهر را انتخاب کنید. سپس از میزان هزینه‌های جراحی میخچه مطلع شوید. پزشکانی که در آیشن مشغول به کار هستند، برای انواع روش‌های برداشتن میخچه هزینه‌های مناسبی را در نظر گرفته‌اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این یا با آیشن در تماس باشید.

در آیشن بخوانید: برداشتن خال، زگیل و میخچه در پاسداران تهران

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد انواع روش‌های برداشتن میخچه صحبت کردیم. ضربه زدن به قسمت‌های مختلف پوست باعث تحریک مکانیزم‌‌های دفاعی بدن می‌شود. به همین دلیل ممکن است زائده‌های پوستی نظیر میخچه در نقاط مختلف بدن به وجود بیاید. همین امر باعث شده است که اهمیت روش‌های مختلف برداشت میخچه افزایش پیدا کند. شما نمی‌توانید از روش جراحی، روش‌های خانگی، لایه برداری، انجماد و سوزاندن میخچه و … استفاده کنید. ممکن است برخی از این روش‌ها هزینه‌های بالایی داشته باشند و رد شوند.  همچنین ممکن است برخی دیگر با بدن یک فرد سازگار نباشند و رد شوند. در مواقعی هم امکان این که میخچه بازگشت پذیر باشد در یک روش زیاد است. بنابراین شما باید ابتدا معاینه شوید. سپس زیر نظر پزشک خود یک روش خوب را برای از بین بردن میخچه انتخاب کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *